Thursday, October 6, 2011

KESEDARAN MENUNTUT ILMU SATU KEWAJIPAN KEPADA KITA

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA,

"KALAU KITA MAHUKAN DUNIA HENDAKLAH DENGAN ILMU, KALAU KITA MAHUKAN AKHIRAT HENDAKLAH DENGAN ILMU,KALAU KITA MAHUKAN DUNIA DAN AKHIRAT HENDAKLAH DENGAN ILMU"

Berpegang kepada prinsip di atas, saya mula sedar dan insaf betapa pentingnya menuntut ilmu untuk mendapat kejayaan dan keredhaan Allah swt. Betapa ruginya saya tidak menuntut ilmu di menara gading dahulu demi mencapai cita-cita saya untuk mendapat PhD pada umur 35 tahun. Tetapi,saya masih belum terlewat lagi untuk menuntut ilmu kerana kata Nabi SAW belajarlah sepanjang hayat.

Hendak jadikan cerita mengapa saya nak kembali sambung belajar. Pada mulanya, saya baru tahu. bahawa susahnya hidup tanpa ilmu ini.Kawan-kawan saya yang sambung belajar ke peringkat Sarjana. muda dahulu semuanya telah berjaya pekerjaan yang baik dan mempunyai pendapatan yang lumayan.

Pada 24/09/2011 hari Sabtu baru ni, saya telah pergi ke Kemaman untuk meraikan Majlis Konveksyen adik ipar di Kolej Unversiti Tati. Saya satu family sewa homestay di chukai yang mana berhampiran dengan tempat Majlis Konveksyen itu diadakan.Semasa saya bermalam di homestay, saya terbaca sebuah buku yang berjudul Travelog Dakwah :Meniti Hari Esok tulisan Prof Dr Muhd Kamil Ibrahim dari UiTM Segamat. Dari situ saya mula sedar untuk menyambung pengajian saya ke peringkat ijazah Sarjana Muda.InsyaAllah, ulasan buku tersebut nanti saya coretkan pada posting yang akan datang.

Tergerak hati saya untuk mencari peluang pengajian di peringkat Sarjana Muda part time. Itu saja peluang saya  untuk sambung belajar sambil bekerja. InsyaAllah, bulan Julai 2012 saya akan berdaftar untuk mengikuti program e-PJJ UiTM dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan ( Pemasaran ). Semoga anda semua dapat mendoakan kejayaan saya.INSYA ALLAH.


Matlamat Saya Ialah Saya mesti memperolehi Ijazah tersebut pada tahun 2016.






No comments:

Post a Comment