Wednesday, July 20, 2011

Anda Lebih Layak Untuk Hidup Lebih Kaya Dan Berjaya

Assalamualaikum semua,

Tahukah anda seramai 17.6 juta penonton menonton rancangan Oprah Talk Show yang terakhir dan cuba teka apakah topik paling utama dalam rancangan tersebut? .......... "It's all ENERGY!" .... Semuanya adalah tenaga, gelombang, frekuensi...... Oprah kata, "Anda bertanggungjawab dengan tenaga yang anda ada serta cipta, dan anda bertanggungjawab dengan tenaga yang anda beri kepada orang lain!" Itu yang Afdlin Shauki sebut di dalam Seminar Hidup Luar Biasa baru-baru ini yang kita boleh pilih menjadi bateri yang caj diri kita dan orang lain atau kita boleh pilih jadi nyahcajbateri (discharge battery) yang menyedut tenaga kita sendiri dan tenaga orang lain.... 90% orang yang tidak ada mentor, ilmu dan sistem untuk memperbaiki tahap kewangannya, tahap kebocoran kewangannya atau tidak tahu apakah cara bagaimana untuk memperbaiki kehidupannya, kerjayanya atau perniagaannya....

Masalahnya ramai yang ingat mereka tahu! Cuba buat simple test dan jawab soalan dibawah ini:-Adakah anda yakin yang anda boleh berhenti kerja atau berhenti berniaga sekarang dan anda ada simpanan atau pendapatan pasif yang cukup untuk hidup dengan cara hidup yang sama sampai bila-bila? ..... Kalau belum boleh berhenti, Itu tandanya anda perlu belajar untuk kuasai kewangan anda. Adakah anda dapati yang duit anda senang masuk tapi cepat keluar balik? Atau susah masuk tapi senang keluar? ...... Kalau ya, itu bermakna anda mengalami kebocoran wang. Ada yang cukup-cukup makan, ada yang teruk kebocorannya sampai perlu sentiasa berhutang..... Adakah anda puashati dan rasa selesa dengan apa yang anda ada untuk diri anda atau keluarga anda? .... Jika ya, itu tandanya anda belum mengenali atau menguasai potensi diri anda yang sebenar. Adakah anda atau pasangan anda pernah bercakap atau pernah bertelingkah mengenai masalah kewangan yang dihadapi untuk bayar bil atau sebagainya?.....

Jika ya, itu tandanya anda belum tahu rahsia menarik kekayaan & kejayaan dalam hidup anda. Well, tak payahlah percaya cakap saya atau sesiapa pun orang lain yang telah berjaya merubah hidup daripada "biasa-biasa" menjadi "luar biasa".....Jika anda rasa anda boleh teruskan hidup dengan masalah kebahagiaan, kewangan dan kerjaya atau perniagaan anda lagi berpuluh tahun. Tapi biar saya beritahu anda apa yang buat hidup saya berubah lebih 10 tahun dahulu. Dulu, sebelum 2001, saya selalu percaya yang saya tahu semua benda. Saya juga selalu percaya yang satu hari nanti saya akan kaya dan berjaya, hanya masa yang belum sampai. Tapi saya dapati masa itu, saya dah cuba macam-macam perkara. Tapi semakin saya buat apa yang saya buat, semakin banyak masalah datang kepada saya. Sehinggalah saya belajar satu perkara penting daripada seorang usahawan cina yang berjaya, dia kata, orang yang hidup kaya dan berjaya sebenarnya ramai yang dulunya adalah susah, tapi kenapa hidup mereka berubah? Sebab.....Mereka pergi ambil tahu apa yang orang kaya dan berjaya tahu yang mereka sah-sah tak tahu. Mesti banyak benda yang orang yang kaya & berjaya tahu yang orang miskin atau gagal atau belum berjaya TIDAK TAHU! Masalahn

No comments:

Post a Comment